Deák Téri Evangélikus Gimnázium

Négy- és nyolcosztályos gimnázium Budapest szívében
hatter

Tanévnyitó képekben

Hétfőn tartottuk tanévnyitó ünnepségünket a Deák téri evangélikus templomban.

DSCN1497

Igazgatónő tanévnyitó beszéde

Tisztelt Igazgató Tanács, tisztelt Igazgató Úr, kedves Szülők, hozzátartozók, kollégák, kedves jelenlegi és volt diákok, kedves új 5. és 9.a és b osztály!

A tanárokkal a nyitó értekezleten azt játszottuk, hogy ki-ki három mondatban foglalja össze a nyarát. Három rövid mondatban is sokat el lehetett mondani kirándulásról, gyerekekről, unokákról, házról, kutyáról, macskáról, az új tanévre készülésről.

Különösen sok tanár számolt be lakásfelújításról, festésről, új otthonról, házikóról. Ez a mi évnyitónk is a ház, a gimnáziumépület és a felújítás körül fog forogni.
Először is azért, mert 150 éves épületünk. 1864. szeptember 15-én adták át a tanulóifjúságnak. (Úgy látszik, időre nem készült el az építkezés – ejnye!) Idén, 2014-ben már többször megemlékeztünk a 150. évfordulóról, emléktáblát is állítottunk. A mai évnyitón tehát hálát adunk épületünk 150 évéért.

Az újaknak, meg azoknak, akik tavalyi beszédeimre nem figyeltek, elmondom újra, hogy felépítése idején, 1864-ben igen modern volt ez az épület. Gázzal világítottak benne, és a díszteremben gázzal is fűtöttek! Tágasnak tűnt az előző, gyülekezeti épület után. Bátor megoldás volt a felülről bevilágított körfolyosó, amit most is annyira szeretünk, különösen ádventben, meg komplex vetélkedő előtt, közös éneklésekkor.

Sajnos ma már egyáltalán nem nevezhető korszerűnek ez a mi házunk. Barátságos, szeretjük, mert jó itt lenni, de alig férünk el benne, régiek a vezetékek, néha barátságosan zümmög és füstöl a fal, máskor víz fakad belőle, hol megfagyunk, hol megsülünk telente. Az idei nyáron teljes fűtésfelújítást végeztettünk, s hogy a hő ki ne szökjön, a belső ablakokat újakra cserélik, a padlást szigetelték. Ezeket a munkákat az Európai Unió Környezet és Energia Program pályázata finanszírozza. Az icipici udvarunkon a kémény elbontására sajnos nem került sor, mert nem kaptuk meg a műemléki engedélyt a mai napig. Pedig ott szerettük volna tárolni a bicikliket. A sziszegő villanydrótokat csendesekre cseréltettük a 3. emeleten, és mivel ott végigvésték a falakat, az egész 3. emeletet kifestettük. A 3. emeleti munkákat nem pályázatból fizettük, azok készen is vannak.

Nem úgy a fűtésfelújítás! Akik erre jártak a múlt héten, erősen kételkedtek, hogy itt szeptember 1-jén tanítás fog kezdődni. A földre halmozott csövek, építőanyagok és sitthalmok között jöttünk be, magas lábemeléssel, olyanformán, mint ahogy a gólyák lábalnak a garbolci réten. Csak minket a pacsirták helyett a festőfiúk füttye fogadott. Ez még egész hangulatos is lehetett volna, de hamarosan felbőgött egy fúró, nyomában dőlt a sitt a falból, szállt a por mindenütt. Vasárnap délután is bejöttem, megnézni, hogy egyáltalán tartsunk-e évnyitót. Tartunk!

Az új pedagógiai irányzatok szerint nem helyes dolog a gyerekektől csak úgy mindenfélét kérdezgetni, hanem a tudást a hétköznapi helyzetekben „a hétköznapi szituációk kontextusában” kell számon kérni. Hát nálunk ebben a félévben erre számos remek lehetőség nyílik. Matekórán ki lehet számolni, hogy ha még 488 ablakszemet kell lemázolni, és egy ablakszem 40*70cm, akkor hány méter a mázolandó faanyag, és ahhoz hány vödör festéket használunk föl? Fizikán a hőtant ajánlom: hány kJ energiát spórolunk meg, ha a fűtési szezonra elkészülnek az ablakok? Biológiára: mennyi hőt termelnek az emberi testek egy óra alatt, és hogy működik az ember hőszabályozása, ha mégsem készül el a kazán októberre? Kémiára: Miért kell a túl jól záró ablakokhoz külön levegőbefúvást kiépíteni a Bunsen-égős termekben? Az énekórákat a templomi orgona tanulmányozásával lehetne kezdeni, mert a díszterembe nem tudtok bejutni. Magyarórára Kőmíves Kelemenné balladáját ajánlom: „Amit raktak délig, leomlott estére, /Amit raktak estig, leomlott reggelre.” Történelemből meg lehet beszélni a társadalomismereti leckéket: hogy működnek az Uniós pályázatok Magyarországon? És miért így? Erre az órára engem is hívjatok meg.

Kérdés, érdemes-e így belefogni? Van-e kedvünk, van-e bátorságunk így tanévet kezdeni?

Így van csak igazán! Kedvesen festettek tanáraitok, ahogy játszóruhában köhögve-prüszkölve pakolták a tankönyveket néhány jóságos 12.-es diákkal. Ezúton is köszönöm nekik, mind a diákoknak, mind a tanároknak. Látnotok kellett volna, ahogy vasárnap a takarítók, a konyhások, a portások a gazdasági vezetővel, az igazgatóhelyettessel sürögtek-forogtak, hogy a teljes káoszból iskolát suvickoljanak Nektek. A gazdaságis dolgozók is teljes létszámban bent voltak, azok is, akik már kiléptek az iskolától, és az is, aki még be sem lépett hivatalosan.

A tanárok levelezgetnek, várják az új gyerekeket az 5.-be és a 9.a-ba és 9.b-be. A kilencedik évfolyam jövetelére különösen készültünk, hiszen idén indul el régi nagy álmunk, az emelt nyelvi, matematika és biológia-kémia oktatás. Az újaknak idén nemcsak a 10. évfolyam, hanem a tavalyi nyolcadikosok is segítenek majd a tájékozódásban. Az új ötödikesek pedig ne csodálkozzanak, ha a szünetekben csapatok érkeznek hozzájuk, hogy megtekintsék a fiatalságot.

A lehetetlen körülmények, a naponta új kihívások, a kényelmetlenségek mind arra tanítanak minket, hogy ne tévesszük szemünk elől a lényeget, hogy fogjunk össze, hogy segítsük egymást a bajban. Mondhatni, optimálisak a körülmények a tanévnyitáshoz! Idén ilyen kalandra hívok mindenkit, régi és új diákot, gyereket, felnőttet, szülőt, dolgozót! A hétköznapok helyzeteit fogjuk gyakorolni a NAT szerint.

Néhány szép eredményt elmesélek a tavalyi, unalmas tanév végéről:

61 érettségiző diákunk közül 35 végzett kitűnő eredménnyel.
A rendes érettségi vizsgát tett 12.-es tanulóink érettségi vizsgáinak összesített átlaga: 4,80
(A tavalyi átlag: 4,76)
a 12.a-s vizsgacsoport átlageredménye: 4,83 (30 emelt szintű vizsgával)
a 12.b-s vizsgacsoport átlageredménye 4,79 ( 28 emelt szintű vizsgával)
61 érettségiző diákunk közül 35 végzett kitűnő eredménnyel
Emelt szintű vizsgák átlaga: 4,88

El kell mondanom azt is, hogy egy emelt érettségi vizsga nem sikerült. Drukkolunk tanítványunknak a kijavításhoz, idei érettségizőinket pedig a vizsgaszint megfelelő megválasztására intjük.

Nyáron egy csoport Angliába utazott Horváth Gabi és Faragó Mária tanárnőkkel.

Guóth Emil tanár úr ismét Bakonybélben táboroztatott, ahol a bencés szerzetesek közösségében imádkoztak és dolgoztak.

Természetvédő táborban voltunk 30 diákkal, közöttük újakkal, Fazakas Andrea tanárnő vezetésével Garbolcon. Már hagyomány, hogy 12.-es és volt diákjaink mentorként segítettek a táboroztatásban.

Koczor Tamás iskolalelkész hittantábort tartott Őrimagyarósdon. Segítője Lukács Máté teológushallgató, volt diákunk.

Zengő Balázs tanár úr és Szetlik Krisztina iskolatitkár tanárnő új tábort vezettek a Bükkbe, azok számára, az extrém nomád körülmények kedvelőinek.

Svédországból múlt héten érkezett haza 12.-es csoportunk. Azt írták a kísérő tanárok, Gion Mariann, Faragó Mária és Lux Ágnes tanárnők, hogy a vendéglátók minden eddiginél kedvesebbek voltak, jól sikerült az út. Idén folytatjuk svéd nyelvtanfolyamunkat a Svéd Akadémia szponzorálásával.

Ezúton köszönjük lelkes kollégáinknak a nyári táboroztatást.

Ketten javítóvizsgáztak idén. Ebben a vizsgaidőszakban a fizika volt a kiemelten népszerű tantárgy. Mindketten szépen felkészültek, kívánjuk, hogy soha többé ne kelljen nyáron tanulniuk! Néhányan külföldi útjuk után különbözeti vizsgáztak, rendes eredményekkel, örülünk, hogy hazajöttetek!

A bevezetőben említettem, hogy a tanárok három mondattal kezdhették az évet. Én is mondok Nektek 3 mondatot:
1. Nagyon örülünk, hogy újra látunk Titeket!
2. A felújítás keserves, de érdemes végigharcolnunk 150 éves épületünkért, vigyázzatok rá!
3. A lényeg nem vész el a kellemetlen körülmények között sem, sőt sokszor jobban megmutatkozik.

Végül mondok egy negyediket:
A Deák Téri Evangélikus Gimnázium 2014/15-ös tanévét ezzel megnyitom.