Gadóné Kézdy Edit

Igazgató

HASNYÁLMIRIGY EMÉSZTŐ MŰKÖDÉSÉNEK VIZSGÁLATA

Anyagok, eszközök:

Hasnyálmirigy-enzimeket tartalmazó (Dipankrin) tabletta
étolaj, fenolftalein-oldat, keményítő oldat, Lugol-oldat, NaHCO3-oldat, víz

Dörzsmozsár, főzőpoharak, kémcsövek, 37°C-os és 0°C-os vízfürdő, tölcsér, szűrőpapír

  • Hasnyálmirigy-enzimeket tartalmazó oldat készítése: A Dipankrin-tablettákat  dörzsmozsárban elmorzsoljuk, vízben oldjuk (pl. 3 db-ot 30 cm3 vízben), majd leszűrjük az oldatot.
  1. Két kémcsőbe töltsetek 5-5cm3 vizet!
  2. Az első kémcsőbe tegyetek 2 cm3 keményítő-oldatot, és annyi csepp Lugol-oldatot, hogy a színváltozás jól látható legyen!
  3. A második kémcső tartalmához öntsetek 1 cm3  NaHCO3-oldatot, majd cseppentsetek bele fenolftalein indikátort!

Ezután rétegezzetek rá 1 cm3 étolajat és jól rázzátok össze!

  • Mindkét kémcső tartalmához adjatok 1-1 cm3 hasnyálmirigy-enzim kivonatot!
  • A kémcsöveket merítsétek 37°C-os és 0°C-os vízfürdőbe. (A csoport egyik fele a hideg, a másik fele a meleg vízfürdőbe tegye a kémcsöveit!)
  • Pár perc után figyeljétek meg változást! A füzetbe készítsetek rajzot a kémcsövekről, tüntessétek fel a kémcsövek tartalmát, a körülményeket, és írjátok le a tapasztalt változást!

KÉRDÉSEK, FELADATOK:

  1. Milyen a Lugol-oldat színe? ………………………………………………..
  2. Milyen a Lugol-oldat színe a keményítő-oldatban? …………………………………………..
  3. Milyenné vált a Lugol-oldatos rendszer színe az emésztés után?………………………………………..
  4. Melyik hőmérsékletű kémcsőben tapasztaltunk keményítő-emésztést? …………………………………………………..
  5. Mivel magyarázzuk előbbi megfigyelésünket? …………………………………………………………………………
  6. Milyen színű a fenolftalein indikátor a híg NaHCO3-oldatban? …………………………………………………………
  7. Milyen kémhatásra utal ez a szín? ……………………………………………………………………………………
  8. Milyennek találjuk a rendszert, miután az olajos és a vizes fázist összeráztuk? ……………………………………………………………..
  9. Hogyan magyarázzuk előbbi megfigyelésünket? ……………………………………………………………………………………………………………………………….
  10. Milyen színű lett a fenolftalein indikátoros kémcső tartalma az emésztés után? …………………………………………….
  11. Milyen kémhatásra utal ez a szín? ………………………………………………………………………..
  12. A zsíremésztésnek melyik terméke okozta a kémhatás változását? …………………………………………………………………………………………………………………….
  13. Milyen anyag keletkezett még a zsíremésztés során?

…………………………………………….

A madarak

Attenborough: A levegő urai

Nézzétek meg a film time kódokkal kijelölt részeit!

  1. 7.15
  2. Csodáljátok meg a toll szerkezetét, olyan szép, ahogy bemutatja!
  • Hol találták meg a legelső toll lenyomatot?
  • Milyen kőzet rejti az Archeopteryx kövületet?
  • Miért nem tudott repülni az Archeopteryx?
  • Miért költözhetett a fára az ősgyíkmadár?
  • Hogy nevezik a ma élő madárfajt, amelynek karmai vannak a szárnya végén?

9.00-11.00

7. Gyűjtsetek 4 madárfajt, amelynek csőre és táplálkozási viselkedése különösen érdekes!

Faj:                                                                 Érdekesség:

28.50- 35.50

8. Írjatok le két sajátos példát a madarak nászviselkedésére!

33.50-nél feltétlenül hallgassátok meg a kék paradicsommadár űrbéli nászénekét! Mire hasonlít?

Kígyók, gyíkok

Nézzzétek meg Attenborough filmjének 7/13 részéből

A sivatag meghódítói a 42.00 perctől a kezdődő részt az epizód végéig!

Feleljetek a kérdésekre!

  1. Mi emlékeztet a négylábú ősökre a pithonok és a boák esetében?
  • Mi a kígyózó mozgás előnye?
  • Hogyan segítik a szarupajzsok a kígyók mozgását?
  • Hogyan felel meg a törpe puffogó vipera mozgása az élőhelyének?
  • Hogyan nyeli le táplálékát a tojásevő kígyó?
  • Hogyan ölik meg zsákmányállatukat az iszapkígyók?
  • Melyik szerző írt óriáskígyóba lenyelt elefántról? Mi ennek az alapja?
  • Miből alakultak ki a csörgőkígyó csörgői?
  • Mivel érzékelik az emlősállat közelségét a csörgőkígyók? (Több példa!)

A kétéltűek

Attenborough: Élet a Földön 6/13

Nézzétek meg Attenborough filmjének kijelölt részleteit, és feleljetek a kérdésekre!

2.30-tól 6.09-ig: A bojtosúszós hal története

9.50-től 11.30 Ősi kétéltű, mocsárerdő

18.45-20.23  szalamandrák, gilisztagőte

KÉRDÉSEK:

  1. Mit jelent, hogy a bojtosúszós hal élő kövület?
  • Hol élnek ma a bojtosúszós halak?
  • Melyek azok a tulajdonságaik, amelyek miatt őseiket a ma élő szárazföldi gerincesek őseinek tekintjük?
  • Milyen élőhelye lehetett az első ősi kétéltűeknek?
  • Mely tulajdonságaik alapján állapítható meg, hogy a szalamandrák kétéltűek?