5. óra: Fénypont mozgatása

Egy fénypontot mozgatunk a micro:bit-en úgy, hogy amerre döntjük, arra megy. 

Elõkészületek

0. lépés: indítsa el a böngészõt, és lépjen be a programozó feületre (jobb egér, megnyitás új lapon):

https://makecode.microbit.org/#

Hozzon létre egy új projektet mozgatas néven!

A következõ kép fogad minket:

mozgatas.hex


1. lépés: Hozzunk létre két változót! Az egyik x, a másik y legyen. Az 'indításkor' blokkban állítsuk az x és y kezdõértékét 0-ra! (Ez a kezdõpontunk.)

Az 'állandóan' blokkban gondoskodjunk az x, y koordinátájú pont megjelenítésérõl is!

2. lépés: Hozzunk létre a dõlés állapotának tárolására egy d nevû változót, és az b'indításkor' blokkban annak kezdõértékét is állítsuk 0-ra

Az eredmény:

A szimulátoron nem látszik semmi - kijelzés még nincs.


3. lépés: Tegyük ki a dõlés érzékelésére szolgáló 4 blokkot. (A 'Bemenet' menübõl az 'amikor rázás érzékelve' blokk a mienk.)

Megegyezésünk szerint legyen a d-ben tárolt érték a következõ:
- jobbra: 1,
- balra: 2,
- felfele ('logo lent'): 3,
- lefele ('logo fent'): 4.

4. lépés: A pont mozgatását az x és y változók manipulálásával végezzük.

Ehhez az állandóan blokkban el kell helyezzünk egy feltételvizsgálatot, amely a d változó értékétõl függõen elvégzi ezt.

Tegyen az 'állandóan' blokkba, a pont megjelenítése fõlé egy 'ha igaz akkor' blokkot! ('Feltételek' menü.)

Az eredmény:

 

5. lépés: Az új blokkot felokosítjuk, hogy figyelje a d változó 4 lehetséges értékét.

Az eredmény (kicsit átrendezve, hogy jobban elférjek):

 

 

6. lépés: Az egyes ágakban a teendõk:
- Ha d = 1, akkor jobbra lépünk, tehát x értékét 1-gyel növelni kell;
- Ha d = 2, akkor balra lépünk, tehát x értékét 1-gyel csökkenteni kell (-1-gyel 'növelünk');
- Ha d = 3, akkor felfele lépünk, tehát y értékét 1-gyel csökkenteni kell;
- Ha d = 4, akkor lefele lépünk, tehát y értékét 1-gyel növelni kell;

 

 

7. lépés: Gondoskodnunk kell egy kis szünetrõl (a LED felkapcsolása után), majd a LED lekapcsolásáról is.

Töltse le a programot a micro:bit-re, és próbálja ki!

 

8. lépés: Észleljük az utolsó problémát: a fényont kiszalad a LED-tábláról. Nem gondoskodtunk arról, hogy az x, illetve y változók Az 'értelmes határok között maradjanak.

Pontosabban szólva:
- Ha x-et növeljük, azt csak akkor tegyük, ha nem érte el a 4-et;
- Ha x-et csökkentjük, azt csak akkor tegyük, ha nem érte el a 0-t;
- És hasonlóképp tegyünk az y-nal is!

Át kell írnunk a hatszögekben lévõ feltételeket!

Ha pl. a d = 1-et vizsgáljuk, akkor még azt is néznünk kell, hogy ÉS x < 4 legyen. (Mert ha nem, hamár elérte a 4-et, akkor ne növeljük tovább...)

A végsõ program:

Töltsük rá a micro:bit-re, és próbáljuk ki!