4. óra: Változók, fénypontok

A mai órán önálló feladatmegoldással próbálkozunk. Olvassa el figyelmesen a feladatot, és próbálja megoldani. Ha kész, mutassa meg a micro:bit-en mûködésképesen, hogy értékelhessem.

 

Elõkészületek

0. lépés: Indítsa el a böngészõt, és lépjen be a programozó feületre (jobb egér, megnyitás új lapon):

https://makecode.microbit.org/#

 

I. Kõ-papír-olló játék – kezdõ verzió

Feladat: Azt szeretnénk elérni, hogy a gép észlelje gombnyomás alapján, hogy 'kõ', 'papír' vagy 'olló' a választásunk.

A döntést következõképpen értjük:

Hozzon létre egy új projektet kopapirollo1 néven!

A következõ kép fogadja:

kopapirollo.hex

0. lépés: Az 'indításkor' és az 'állandóan' blokkokra nem lesz szükség. Kitörölheti, vagy ott hagyhatja.

1. lépés: Tegyen le a 'Bemenet' menübõl egy 'amikor az A gomb lenyomva' blokkot, és tegyen bele egy ikonmegjelenítõ utasítást az 'Alapok' menübõl. Válasszon egy megfelelõ (köszerû) ikont!


2. lépés: Készítsen errõl a rózsaszín blokkról két másolatot, amiket átállít a 'B', majd az 'A+B' gomb érzékelésére, és bennük a megfelelõ ikont kérje (papír, olló).

Töltse rá a micro:bit-re, próbálja ki, és ha jó, mutassa meg!

 

 

II. Cikázó fénypont

Feladat: A micro:bit képernyõjén véletlenszerû pozícióban (hol itt, hol ott) jelenjen meg egyetlen fénypont

0. lépés: Hozzon létre egy új projektet fenypont néven!

Nagyjából a következõ kép fogadja:

fénypont.hex


Az 'indításkor' blokk most nem kell - kitörölhetjük, de ha marad, az se zavar...

1. lépés: Hozzon létre két változót! Az egyik x, a másik y legyen.

2. lépés: Az 'állandoan' blokkban állítsa be az x, illetve y változó értékeit egy-egy 0 és 4 közé esõ véletlen egészre!
Részletezve:
- Vegyen ki a 'Változók' menübõl egy 'x legyen 0' blokkot, és tegye az 'állandóan'-ba.
- Ebben a 0 helyére tegyen a 'Matek' menübõl egy 'véletlenszám 0 és 10 között' blokkot - de a 10-et írja át 4-re!
- Az egész értékadásrõl (piros blokk) készítsen egy másolatot (jobb egér), és ott az 'y'-t állítsa át 'x'-re!

Az eredmény:

A szimulátoron nem látszik semmi - kijelzés még nincs.


3. lépés: Az 'állandóan' blokkba, az értékadások alá helyzzen egy LED-felkapcsoló utasítást, amely az x, y változók által megjelölt pozíción felkapcsolja a LED-et. ('Led' menü, 'felkapcsol' blokk.)
Ne felejtse el a két nulla helyére 'bevarázsolni' az x, y változókat jeképezõ kis piros karikákat!

4. lépés: A felkapcsolás után kérjen egy 100 ms-os szünetet, hogy lássunk is valamit.

Az eredmény:

Nézze meg a szimulátoron az eredményt!


Nem pont az történik, amire számítottunk - a kijelzõ LED-jei lassan mind világítanak.

Kérdés: Miért?

Válasz: Mert a felkapcsolt fénypont mindaddig 'ég', amig a lekapcsolásáról nem gondoskodunk.


 

5. lépés: A kért szünet után gondoskodnia kell a LED lekapcsolásáról is (a megfelelõ pozíción).

Az eredmény:

Próbálja ki a programot a micro:bit-en! (Ha jó, mutassa is meg!)

 

III. Több fénypont villogtatása

Most változtassa meg úgy a programot, hogy nem egy, hanem 2 fénypontot villogtat véletlenszerû helyeken!

 

0. lépés: Kérjünk egy új projektet fenypontok néven!

A programot hasonló az eredetihez, azonban most még az x és y változók mellé újabb két változót fel kell vennünk, és azokkal ugyanúgy végig kell csináltassuk mindazt, amit az xy-nal...

Ügyeljen arra, hogy a két véletlen pozíciójú fénypont egyszerre világítson, majd egyszerre tûnjön el!

Sok sikert hozzá!

 

IV. Kõ-papír-olló játék – középhaladó verzió

Feladat: Fejlesszük tovább a kõ-papír-olló játékot!

Ha megnyomtuk valamelyik gombot, továbbra is jelezze ki a választásunkat, de aztán 1 másodperc múlva a micro:bit is 'válasszon' véletlenszerûen, és akkor majd azt jelezze ki.

Ez praktikusan úgy oldható meg, hogy létrehoz egy változót, amiben érzékeli, ha megnyomják a gombot.
Aztán - ha megnyomták (itt egy feltételes mûvelet áll) - létrehoz egy másik változót, amibe generál egy 0-2 közti véletlen számot.
Itt jön az 1 másodperc várakozás.
Ha (újabb feltételvizsgálat) ennek értéke 0, akkor megjeleníti a követ, ha a véletlenszám értéke 1, akkor megjeleníti a papírt, ha 2, akkor az ollót...

Fontos! Valahogy oldja meg, hogy a gép már új véletlenszámot ne generelgasson!

Így a géppel játszhatunk...

Jó munkát!