3. óra: Változók használata

A mai órán a változók használatát ismerjük meg. A 'vátozó' egy névvel ellátott memóriarekesz, amelynek tartalmát módosíthatjuk, ill. arra hivatkozva feltételes eseményeket vezérelhetünk.

 

Elõkészületek

0. lépés: indítsa el a böngészõt, és lépjen be a programozó feületre (jobb egér, megnyitás új lapon):

https://makecode.microbit.org/#

 

I. Változó létrehozása, módosítása, kiírása

Feladat: A gombok megnyomására a micro:bit más-más értéket írjon ki, éspdig:

Hozzon létre egy új projektet valtozo néven!

Nagyjából a következõ kép fogadja:

valtozo.hex

 

1. lépés: Hozzon létre egy x nevû változót! (Változók menü.)

2. lépés: Az 'indításkor' blokkban állítsa be a x változó kezdõértékét 0-ra!

Az eredmény:

 

3. lépés: A szimulátoron nem látszik semmi - kijelzés még nincs, de most lesz! Irassuk ki az állandóan blokkban az x változó tartalmát! Az 'Alapok' menübõl vegye ki a '0 szám kiírása' blokkot, tegye le az állandóan-ba, és a '0' helyére tegye az x változót jelképezõ kis piros oválist (a 'Változók' menübõl).

Az eredmény:

 

4. lépés: Már csak arról kell gondoskodjunk, hogy érzékeljük a gombok megnyomását, és annak hatására a x változó értékének megváltoztatásáról.

4.1. lépés: Tegyen le egy 'amikor az A gomb lenyomva' blokkot az asztalra ('Bemenet' menü), és abba tegyen egy másolatot az 'x legyen 0' blokkból!

4.2. lépés: A most készített (rózsaszín) blokkról készítsen másolatot, állítsa át az 'A' gombot 'B'-re, az értékadást pedig 'x legyen 1'-re!

4.3. lépés: A most készített (rózsaszín) blokkok valamelyikérõl készítsen másolatot, állítsa át a gombot 'A+B'-re, az értékadást pedig 'x legyen 2'-re!

A végeredmény:

Töltse rá a micro:bit-re, és próbálja ki! (A gombok nyomkodására a kijelzett szám megfelelõen változik.)

 

II. Animáció indítása, megállítása

Azt szeretnénk elérni, hogy a micro:bit az 'A' gomb megnyomására indítsa el az animációt, a 'B' gomb megnyomására pedig állítsa azt le.

Hozzon létre egy új projektet gombnyomas néven!

Nagyjából a következõ kép fogadja:

gombnyomas.hex


1. lépés: Hozzon létre egy v nevû változót! (Változók menü.)

2. lépés: Az 'indításkor' blokkban állítsa be a v változó kezdõértékét 0-ra!

Az eredmény:

A szimulátoron nem látszik semmi - kijelzés még nincs.


3. lépés: Az 'állandóan' blokkba tegyen egy feltételes utasítást! (Türkizkék 'Feltételek' menü, ha igaz akkor blokk.)

4. lépés: A feltétel blokkba tegyük le az animációt! (Három szabadon választott ikon, és közte 3 db 100 ms-os szünet...)

Az eredmény:

Nézze meg a szimulátoron az eredményt!


 

5. lépés: Intézzük úgy, hogy az animáció csak akkor fut, ha a v változó értéke 1! ('Feltételek' menü, összehasonlítás blokk, bal oldalra a változó, jobbra 1.)

Az eredmény:

Mivel a v változó értéke alapból 0, most semmit sem látunk a szimulátoron.


 

6. lépés: Kérjünk egy 'amikor az A gomb lenyomva' blokkot (Bemenet menü), és abba tegyünk egy értékadó utasítást, melynél a v változó értékét 1-re állítjuk!

Az eredmény:

Próbálja ki a szimulátoron a mûködést!

 

7. lépés: Készítsen másolatot a komplett 'amikor az A gomb lenyomva' blokkról, majd alakítsa át úgy, hogy
- a blokk a B gomb lenyomását figyelje, és
- belül a v változó értékét 0-ra állítsa!

Az eredmény:

Ha mindent jól csináltunk, akkor most az A gomb lenyomására az animáció elindul, a B gomb lenyomására megáll. Stb.

Kész programját töltse rá a micro:bit-re és próbálja ki!