23. óra: Az új robotka tesztelése II.
A mai órán tovább teszteljük az új robotkát.Elõkészületek
0. lépés: indítsa el a böngészõt, és lépjen be a programozó felületre (jobb egér, megnyitás új lapon):
https://makecode.microbit.org/#
Hozzon létre egy új projektet teszt néven!
A robotkát vezérlõ blokkok importálása
A programozó felúleten a Haladó nyíl lenyitása után kérnünk kell a Kiterjesztések lehetõséget.Az ott rendelkezésre álló lehetõségek nekünk nem jók, ezért be kell írnia a keresõ sorba a következõt (innen célszerû odamásolni):
https://github.com/lzty634158/Tiny-bit
Kb. a következõ kép fogadja:
Kattintson a felajánlott (Tinybit nevû) kiterjesztésre! - ezzel kérve annak telepítését.
Ha jól végzõdött a dolog, a menünkben új blokkcsoport jelent meg, a Tinybit:
Ha ez megvan, készen állunk a robotka tesztelésére.
Két programot írjon!
I.A: A projekt neve ujado legyen. Ezt egy külön (a kezünkben lévõ) micro:bitre készítjük el.
Feladata:
- Ha az 'A' gombot nyomjuk meg, rádión küld egy 1-est, és - ellenõrzésképp - meg is jelenít egy 1-est;
- Ha a 'B' gombot nyomjuk meg, küld egy 2-est, amit meg is jelenít;
- Ha az 'A+B' gombot nyomjuk meg, küld egy 0-t, és meg is jeleníti.
I.B: A projekt neve ujvevo legyen. Ez kerül a robotkára.
Feladata:
- Ha a rádión 1-es érkezik, a robotka micro:bit-jén egy elõre mutató nyíl jelenik meg, elõre megy és a nagy lámpák fehéren világítanak;
- Ha a rádión 2-es érkezik, a robotka micro:bit-jén egy hátra mutató nyíl jelenik meg, hátrafele megy és a ledek (hátul) pirosan világítanak;
- Ha a rádión 0 érkezik, a robotka micro:bit-jén egy kereszt-ikon jelenik meg, megáll, és nem világít semmi.
Az adó
I.A.0. lépés: Hozzon létre egy új projektet ujado néven!
I.A.1. lépés: Az indításkor blokkban állítsa be a sorszáma szerinti rádiócsoportot!
I.A.2. lépés: Az amikor az A gomb lenyomva blokkban küldjön a rádión egy 1-est, és jelenítse is meg azt!
I.A.3. lépés: Gondoskodjon
arról, hogy a 'B' megnyomására ugyanez történjen, csak 2-essel,
az 'A+B' megnyomására ugyanez 0-val...
Kész programját töltse a szabad (kézben lévõ) micro:bit-re, és tesztelje úgy, hogy a micro:bit-et levesz a géprõ, és az az elemrõl kap áramot!
A vevõ
I.B.0. lépés: Hozzon létre egy új projektet ujvevo néven! Importálja a Tinybit és a Neopixel blokkcsoportot!
I.B.1. lépés: Az indításkor blokk
feladatai:
- Egy változó létrehozása és 0-ra állítása. Legyen a változó neve: merre;
- A rádiócsoport beállítása. (Ügyeljen, hogy megfelelõ számot állítson
be!)
- A motor leállítása;
- Az elülsõ lámpák kikapcsolása;
- A neopixel lámpák kikapcsolása;
- Egy kereszt-ikon megjelenítése a robotka micro:bit-jén.
Töltse rá a programot a robotka micr:bit-jére, és vizsgálja meg az eredményt! (Motor áll, lámpák sötétek, kereszt megjelenik. Ha jó, mehet tovább.)
I.B.2. lépés: Gondoskodjon a rádión küldött szám vételérõl, és a beérkezett számot tegye be a merre nevû változóba!
Az ujvevo program vételi blokkja:I.B.3. lépés: Az állandóan blokkba kerüljön
egy 3-ágú elágazás, melynek feltételei:
- ha merre = 1;
- különben ha merre = 2;
- különben ha merre = 0.
I.B.4. lépés: Az elágazás megfelelõ részeibe
tegye le a megfelelõ blokkokat!
- ha merre = 1: a robot feladata:
- a motorok elõre mennek,
- a robotka micro:bit-jén egy 'Észak'-i nyíl jelenik meg,
- az elülsõ lámpák fehéren világítanak,
- a hátsó lámpák sötétek;
- különben ha merre = 2:
- a motorok hátra mennek,
- a robotka micro:bit-jén egy 'Dél'-i nyíl jelenik meg,
- az elülsõ lámpákat kikapcsolja,
- a hátsó lámpák pirosan világítanak;
- különben ha merre = 0:
- a motorok állnak,
- a robotka micro:bit-jén egy kereszt-ikon jelenik meg,
- az elülsõ lámpákat kikapcsolja,
- a hátsó lámpák sötétek.
Töltse rá a programot a robotkára, próbálja ki, és ha jó, mutassa meg!
II.0. lépés: Hozzon létre egy új projektet tanc néven! Importálja a Tinybit és a Neopixel blokkcsoportot!
II.1. lépés: Töltse le a zene.hex
programot, és tegye be a programozói felületére.
A letöltés módja:
- Jobbegérrel kattintson a zene.hex linkre, és kérje a 'Hivatkozás
mentése más néven'-t;
- Mentse a fájlt a 6inf2 mappába;
- Nyissa meg a fájlkezelõt, és hozza be a 6inf2 mappát;
- A mappából húzza át egérrel a microbit-zene.hex fájlt a
programozói felületre!
Töltse rá a programot a robotkára, és ha a zene szól, akkor kérem,
állítsa le.
II.2. lépés: Az egyes zenehangok közé
tegyen le három ön által választott effektust:
- egy mozgást (elõre, hárta, jobbra, balra),
- egy színt az elsõ lámpákra,
- egy másik színt a hátsó lámpákra.
A végsõ állapot állandóan blokkjának egy részlete:
Töltse rá a programot (közben fogja kézbe a robotkát!!!) a robotka micro:bit-jére, és vizsgálja meg az eredményt! (Ha minden rendben, mutassa is meg!)
Jó munkát!