Rovarrendek feladatok
Húzzátok a megjelenő állításokat és képeket a megfelelő rovarrend négyszögébe! A végén az alsó sarokban lévő jelre kattintva ellenőrizhetitek a munkátokat.
Húzzátok a megjelenő állításokat és képeket a megfelelő rovarrend négyszögébe! A végén az alsó sarokban lévő jelre kattintva ellenőrizhetitek a munkátokat.
Jane Goodall, a csimpánzkutató bemutatása, a csimpánzok eszközhasználata:
Jane Goodall film ide kattintva
ÖRÖKLÖTT VISELKEDÉS
Moro reflex: https://www.youtube.com/watch?v=PTz-iVI2mf4
Újszülöttkori feltétlen reflexek: https://www.youtube.com/watch?v=_JVINnp7NZ0
Újszülött reflexek magyarázatokkal: https://www.youtube.com/watch?v=eEijQZvElI8
TANULÁSI FORMÁK
HABITUÁCIÓ https://www.youtube.com/watch?v=ftAe_Pj_fTQ
IMPRINTING
Konrad Lorenz a libákkal: https://www.youtube.com/watch?v=JGyfcBfSj4M
Konrad Lorenz remake: https://www.youtube.com/watch?v=4bdc283Ku6w
FELTÉTELES REFLEX, MEGERŐSÍTÉS, KIOLTÁS
http://indavideo.hu/video/Pavlovi_reflex_1
OPERÁNS KONDICIONÁLÁS: https://www.youtube.com/watch?v=jysXZNC9its
UTÁNZÁSOS TANULÁS, JAPÁN MAKÁKÓK
Attenborough Élet a Földön 12/13
https://www.dailymotion.com/video/xqgvfm 28.51-31.40
BELÁTÁSOS TANULÁS
https://www.youtube.com/watch?v=fPz6uvIbWZE
Az ábrás feladat a Learningapps.org oldalról “magadi” munkája.
Nézzétek meg David Attenborough Élet a Földön c. filmjének részletét, és ennek alapján
feleljetek a kérdésekre!
A PUHATESTŰEK
David Attenborough: Élet a Földön 2/13 10.45-től 26.00 (Link a bejegyzés alján!)
KÉRDÉSEK:
0. Milyen élőlények lehettek a ma élő puhatestűek ősei?
(későbbi részben tárgyalja:)
(Az ábra forrása: Wikipedia)
VIDEÓK:
Az idegsejt nyugalmi potenciálja videó itt található.
Az akciós potenciál kialakulása videó linkje.
Az idegsejt ingerületi folyamatai interaktív
A szinapszis felépítése és működése itt látható.
I. Keressétek fel a Redmenta oldalt! Belépés után a legzesDEG direktcímű feladatlapot töltsétek ki!
II. A légzőrendszer felépítését illusztráló rajzokat a Sulinet tudásbázisból tölthetitek be.
III. Donders modell
Vegyétek kézbe a Donders-féle tüdőmodellt, figyeljétek meg a működését, majd töltsétek ki a a 2006-os emelt érettségi VIII. feladatát! A feladatlap elérhető itt: http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/feladatok2006/e_bio_06maj_fl.pdf
IV..
„– Fütyül! – válaszolta Hans Castorp. – Fütyült a hasával, ahogy elment mellettem, mivel magyarázod ezt?
– Ennyi az egész? – nevetett Joachim megvetőn. – Nem a hasával fütyül, te szamár. Kleefeld kisasszony volt, Hermine Kleefeld. A pneumothoraxával fütyül.
– Mijével? – érdeklődött Hans Castorp. Rendkívül izgatott volt, maga sem tudta, milyen irányban. Sírás és nevetés közt ingadozott, amikor hozzátette: – Nem kívánhatod, hogy megértsem az abrakadabrátokat.
– Gyere már tovább! – sürgette Joachim. – Séta közben is elmagyarázhatom. Gyökeret vertél? A pneumothorax valamennyire sebészeti dolog, amint magad is kitalálhatod, ez egy műtét, amelyet gyakran végeznek idefenn. Behrensnek óriási gyakorlata van benne… Ha az egyik tüdő nagyon rossz állapotban van, tudod, a másik azonban egészséges vagy viszonylag egészséges, akkor a beteg tüdő működését egy időre kikapcsolják, nyugalomba helyezik, hogy kíméljék… Vagyis: itt fölvágják az embert, valahol itt oldalt, én persze nem tudom pontosan a helyet, de Behrensnek a kisujjában van az egész. És aztán gázt engednek az ember mellkasába, tudod, nitrogént, és így üzemen kívül helyezik az elsajtosodott tüdőlebenyt. A gáz persze nem tart sokáig, körülbelül kéthetenként meg kell újítani… az embert feltöltik, így képzeld el valahogyan.” (63-64. oldal)
Keressétek meg a légmell kialakulásának okait és következményét!
Melyik XX. sz. író melyik regényéből származik az idézet?
Hogyan kapcsolódik a regény témája a légzéshez?
Milyen orvosi eljárásról szól az idézett rész? Mi volt az eljárás célja?
Hogyan előzik meg és gyógyítják ma a tbc-t?
V. A légzés szabályozása
(Adatok forrása Szeberényi József: Biológiai fejtörő Gondolat 1985.)
Egy kísérletben tanulmányozták a belélegzett levegő összetételének hatását az ember légzésére.
Tanulmányozzátok az adatsort, majd feleljetek a kérdésekre!
A belélegzett levegő | Légzésszám/perc | Légzési perctérfogat
(dm3) |
|
oxigéntartalma | szén-dioxid-tartalma | ||
20,9 | 0,03 | 14 | 7,0 |
16,3 | 0,03 | 14 | 7,5 |
10,7 | 0,03 | 14 | 8,3 |
5,5 | 0,03 | 26 | 22 |
20,9 | 1,0 | 14 | 8,0 |
20,9 | 5,0 | 20 | 26 |
20,9 | 10,4 | 35 | 76 |
A) Az oxigénkoncentráció felére csökkenése duplájára növeli a perctérfogatot.
B) A szén-dioxid koncentráció duplájára növekedése minden esetben megduplázza a légzési perctérfogatot.
2. Mennyi volt egy légzés térfogata a kiindulási méréskor?
3. Mennyi lett a légzési térfogat 10,4%-os szén-dioxid koncentráció mellett?
4. Melyik gáz koncentrációjának változása befolyásolja jobban a légzési perctérfogatot?
5. Hol helyezkednek el az oxigén- és a szén-dioxid koncentrációjára érzékeny receptorok, amelyek befolyásolják a légzésszámot és a perctérfogatot?