24. óra: Programozás gyakorlat III.

Hozzon létre az Export könyvtárában egy python-3.gyakorlat nevû mappát! Kész munkáit kérem oda mentse! (Ez lesz a 'munkakönyvtára ezen az órán.)

A feladatok elõtt adok egy példát, ami valami hasonlót csinál. Az alapján próbálják megoldani a kitûzött feladatokat!

Útmutatás: A példákhoz adok kódot - azt ki kellene próbálni, és megérteni.
A feladatokhoz nem adok kódot - azt önállóan kell megoldaniuk, kitalálniuk, futtatniuk, megérteniük. (Persze a példák segítenek! - azokat elõbb célszerû rendesen átnézni.)

 

I. Egyszerû elágazás

1. példa: Kérjen a felhasználótól egy pozitív egész számot, majd döntse el, hogy a szám osztható-e 7-tel! Döntésének eredményét írja ki!
Kész programját mentse hetes.py néven a munkakönyvtárába!

A program futása így nézzen ki:

Kérek pozitív egész számot: 15
A szám nem osztható 7-tel.

vagy

Kérek pozitív egész számot: 14
A szám osztható 7-tel.

A program forráskódja (gépelje be, futtassa, és próbálja megérteni):

Ha kérdése volna, tegye fel!

1. feladat: Kérjen be a felhasználótól egy pozítv egész számot, majd döntse el, hogy kisebb-e 100-nál! Döntését közölje a felhasználóval!
Kész programját szazalatt.py néven mentse el a munkakönyvtárába!

Kérek egy pozitív egész számot: 25
A szám kisebb száznál.

vagy

Kérek egy pozitív egész számot: 180
A szám nem kisebb száznál.

 

II. Egyszerû számláló ciklus

2.1 példa: Készítsen programot szamol.py néven, mely kiírja a számokat 12 és 17 között - soronként egyet-egyet.

A program futása:

12
13
14
15
16
17

A program kódja (gépelje be, futassa, értse meg):

Figyelje meg, hogy a range mögé írt két számból az alsõval kezdi az i változó értékeit, de a felsõ számot már pont nem adja ki. (Az elõtte lévõt még igen.)

Ha kérdése van, tegye fel!

 

2.1 feladat: Készítsen programot szamolas.py néven, mely kér a felhasználótól egy pozitív egészet, majd 1-tõl a megadott számig kiírja az egész számokat - soronként egyet-egyet!
(Ügyeljen arra, hogy az utolsónak kiírt szám pont a felhasználó által megadott legyen!)

A program futása:

Kérek egy pozitív egész számot: 7
1
2
3
4
5
6
7

2.2 feladat: Készítsen programot szamolastolig.py néven, mely
- kér a felhasználótól két pozitív egészet, azokat eltárolja,
- eldönti, melyik a kisebb, és azt elteszi egy k nevû változóba,
- a nagyobbikat pedig egy n nevû változóba! (Gondoljon arra, hogy ha tudja, melyik a kisebb, akkor azt is tudja, melyik a nagyobb!)
- Ezután irassa ki a számokat egyesével a kisebbiktõl a nagyobbikig!

A program futása:

Kérem az egyik számot: 11
Kérem a másik számot: 16
11
12
13
14
15
16

vagy

Kérem az egyik számot: 16
Kérem a másik számot: 11
11
12
13
14
15
16

 

III. Egy szöveg karakterei

Valamely szöveg tartalmú változó karaktereit (betûit) egyesével is el tudjuk érni a betû sorszámával. (A sorszámozás az elejétõl a kezdõdik, de az elsõ betû a 0., a második az 1. stb.)

Például: Ha a nev egy szövegtartalmû változó - mondjuk nev="Béla" - akkor a nev[0] kifejezés értéke 'B', a nev[1] értéke 'é'.

A szövegtartalmú változó hosszát (betûinek számát) a len függvénnyel kérhetjük le. (Az angol length=hosszúság szóból.) Például, a nev="Béla", akkor akkor len(nev) értéke 4.

3.2 példa: Készítsünk programot kezdobetu.py, amely kéri a felhasználó nevét, azt eltárolja, majd kiírja a név hosszát és kezdõbetûjét!

A program futása:

Az ön neve: Béla
A név hossza: 4
kezdõbetûje: B

vagy

Az ön neve: Tivadar
A név hossza: 7
kezdõbetûje: T

A program kódja (gépelje be, futassa, értse meg):

Ha kérdése van, tegye fel!

 

3.1. feladat: Készítsen programot monogram.py, amely kéri a felhasználó vezetéknevét, majd keresztnevét azokat eltárolja, majd kiírja a felhasználó teljes nevét, annak hosszát és a monogramját! (Ügyeljen arra, hogy a teljes névben a két tagnéve között egy szóköz is van!)

A program futása:

Az ön vezetékneve: Nagy
Az ön keresztneve: Ildikó
Teljes neve: Nagy Ildikó
nevének hossza: 1i
monogramja: NI

 

IV. véletlen szám generálása

A véletlen szám generálásához a program elején be kell emelnie a programba a véletlenszám csomagot, neve: random.

A parancs a következõ: import random

Ezután a programban egy véletlen egész számot a random.randint(a,b) paranccsal generálhat. (Itt a az alsó, b a felsõ határt kell jelentse - amelyek közötti számok egyike lesz a véletlen szám.)

4. példa: Dobókockával játszunk. 10-szer dobhatunk vele. Készítsünk programot dobasok.py néven, mely generál 10 dobást, aztán kiírja a dobások eredményét!

A program futása (a dobások értéke persze véletlen - nem pont ez):

1. dobás: 5
2. dobás: 1
3. dobás: 6
4. dobás: 5
5. dobás: 3
6. dobás: 4
7. dobás: 1
8. dobás: 2
9. dobás: 3
10. dobás: 2

A program kódja (gépelje be, futassa, értse meg):

Ha kérdése van, tegye fel!

 

4. feladat: Dobókockával játszunk. 10-szer dobhatunk vele. Készítsünk programot hatos.py néven, mely generál 10 dobást, és ha a dobás hatos, akkor kiírja, hogy az a dobás hatos. A többi dobást ne írja ki!

A program futása (a dobások értéke persze véletlen - nem pont ez):

5. dobás: hatos!
8. dobás: hatos!
11. dobás: hatos!
17. dobás: hatos!